Met bewoners van gebied verder praten over Skieding

skiedingwoensdag 21 juni 2017 21:36

De opwaardering van de Skieding tussen Surhuisterveen en Drachten moet in ieder geval opleveren dat snelverkeer, landbouwverkeer en fietsverkeer van elkaar gescheiden worden. Dat zei Statenlid Ynze de Boer van de ChristenUnie woensdag 21 juni tijdens de vergadering van de Staten. Hoe dat er precies uit gaat zien moet de komende tijd besproken worden met diverse partijen in het gebied. De ChristenUnie diende samen met andere partijen een amendement in om een gebiedsplan te maken. De ChristenUnie is geen voorstander van een nieuw tracé op een andere plek dan waar de weg nu ligt.

Voor de ChristenUnie weegt het zwaar dat het verkeer gescheiden wordt. 'Mei in paralleldyk kin it lânbouferkear skieden wurde fan it oare ferkear op de haadrydbaan. Wy wolle op foarhân sizze dat dizze opsje absoluut op ús stipe rekkenje kin,´ aldus De Boer. ´Oanlis fan trekkerpasearstroken, lykas by Bútenpost, sil de ChristenUnie net stypje. Wy binne fan oardiel dat dit weismiten jild is omdat dizze stroken yn de praktyk net foldogge oan de ferwachtings.´

De Boer pleitte verder voor het toepassen van geluidsarm asfalt en geluidswerende maatregelen. Die zullum onderdeel moeten uitmaken van het gebiedsproces. Verder drong de fractie aan op goede handhaving van de snelheid op de Skieding. Dat is ook bevorderend voor de verkeersveiligheid.

Vanuit Groningen krijgt de fractie geluiden dat de bewoners aan de Groninger kant te weinig worden ingelicht over de plannen. Veel stukken zijn in het Fries en dat zijn Groningers over het algemeen niet machtig. Daarom hield De Boer zijn pleidooi voor een betere communicatie aan de Groningers voor deze keer in het Gronings. Hieronder kunt u beluisteren hoe dat klinkt.

TitelBestandsgrootteMIME-type
09_CDA_Amendement Skieding mogelijk maken meer maatwerkoplossingen-versie18juni1778,8 kBapplication/pdfdownload
09_CDA_Motie monitoring handhaving vv-campagne Skieding73,1 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2017