Vragen van CU over financiële steun van Fryslân aan Qbuzz

ov webmaandag 17 augustus 2015 14:37

De ChristenUnie vraagt hoe Gedeputeerde Staten wil voorkomen dat aanbieders van openbaar vervoer bij de Provincie aankloppen om financiële steun als het even wat minder gaat. Vorige week werd bekend dat gedeputeerde Kramer € 2 ton wil bijdragen voor de aanschaf van zeven luxe bussen door Qbuzz. Volgens de fractie kunnen nu ook andere partijen een beroep doen op de Provincie.

De fractie vraagt zich ook af of niet bij voorbaat een claim wordt gelegd op de nieuwe aanbesteding van openbaar vervoer in ZuidOost Fryslan eind 2016. De nieuwe bussen zullen daar bij worden ingebracht. ‘Nieuwe eisen aan bussen op het gebied van duurzaamheid en reizigerscomfort kunnen dan niet voor alle bussen gelden,' zegt fractievoorzitter Anja Haga. ‘Wordt daarmee niet een voordeel gegeven aan de huidige concessiehouder? Die staat in de nieuwe aanbesteding mogelijk op voorsprong.’

Vorig jaar vroeg Qbuzz om een bijdrage van de Provincie van € 2 miljoen voor de aanschaf van 48 nieuwe bussen. Dat werd niet gehonoreerd. De ChristenUnie vraagt zich af wat de reden voor de Provincie is om nu toch steun te geven aan Qbuzz.

Qbuzz zegt verlies te leiden op het vervoer in ZuidOost Fryslân. Een van de redenen kan zijn dat er te laag is ingeschreven. ‘Die prijs was in het voordeel van Qbuzz. Dat is een risico dat het bedrijf heeft genomen. De prijs is een van de aspecten waarop wordt gekozen uit verschillende aanbieders. Het lijkt nu op belonen van slecht gedrag als de provincie de portemonnee trekt op het moment dat de vervoerder in geldnood zit,’ aldus Haga.

Bij een aanbesteding voor het openbaar vervoer in de regio kunnen partijen een aanbod doen. De provincie stelt een pakket van eisen op, bijvoorbeeld over kwaliteit en de duurzaamheid van bussen, het niveau van reizigerscomfort en de dienstregeling. Vervoerders doen vervolgens een aanbod. De vervoerder met het beste aanbod  wint de aanbesteding.

2014 09-19 FD Financiële steun Qbuzz AH117,3 kBapplication/pdfdownload
antwoordbrief aan CU over aanschaf van bussen door Qbuzz178,9 kBapplication/pdfdownload
SV 18082015 vragen over steun aan Qbuzz78,9 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2015