Kerkentour: Messiaanse gemeente Drachten

messiaanse gemeente 1maandag 15 december 2014 12:38

Voor het eerst in mijn leven vier ik de Sabbat. Ik ben op bezoek bij de Messiaanse gemeente Mayaan Yeshua in Drachten. In deze gemeente wordt Jezus (Yeshua) als Messias beleden, en is de Torah de basis voor de Bijbel. De dienst is anders dan alle diensten die ik tot nu toe heb meegemaakt.

Wat enorm opvalt bij binnenkomst is de hartelijke ontvangst. Ik word direct aangesproken en van koffie voorzien. De sfeer is open en laagdrempelig. Wanneer de dienst begint, lopen er nog steeds volwassenen en kinderen in en uit. We beginnen de dienst met het zingen van verschillende liederen. De meeste ken ik niet, maar we zingen ook psalm 92 en één van mijn favoriete Opwekkingsliederen, Opwekking nr. 488, Heer ik kom tot U. Hiermee voel ik me direct verbonden met de mensen om me heen. We geloven in dezelfde God, en in Jezus als Verlosser.

Israël neemt een belangrijke plaats in tijdens de dienst. De voorganger Gerard Wijtsma doet een oproep aan politieke partijen om achter Israël te staan. In de dienst staat het Hebreeuws centraal. Verschillende liederen worden in het Hebreeuws gezongen (met de Nederlandse tekst eronder vermeld) en een aantal Torahteksten worden in het Hebreeuws voorgelezen.  De Torahdienst is een onderdeel van de totale samenkomst. De boekrol (Torah) staat in een kast met Hebreeuwse tekst in het midden van de zaal. Een van de gemeenteleden draagt de Torah rond en de gemeenteleden kunnen deze aanraken.

De voorganger houdt een voordracht aan de hand van verschillende teksten: De Thora lezing Genesis 37:1 - 40:23, de profetenlezing Amos 2:6 - 3:8 en de evangelielezing Johannes 2:13 - 4:42. De teksten worden op woordniveau geanalyseerd, waarbij teruggegaan wordt naar de Hebreeuwse tekst. Dhr. Wijtsma laat verschillende vertalingen zien en leidt ons door de teksten heen. Hij vertelt dat in de Messiaanse dienst niet één tekst centraal staat waar een prediking over wordt gehouden, maar dat de voorganger teksten leest en deze deelt met de gemeente. Hij vraagt God om de gemeente inzichten te geven.

Een belangrijk element in de verkondiging is het verhaal dat Juda met Tamar slaapt en haar een onderpand geeft, zoals onder andere een snoer. Dit kan je zien als een meetsnoer. God herinnert ons aan zijn woord, de Torah. Hieruit leren we dat we het Woord nodig hebben om ons aan te meten, ons aan te spiegelen. De les van Juda is dat de jood niet volmaakt is, verantwoordelijk is voor zijn acties en dat hij kan toegeven. Pas als je kunt toegeven ben je in staat te veranderen.

Het inspireert dat er zoveel mensen zijn in Fryslân die Jezus liefhebben. De overeenkomsten vallen uiteindelijk meer op dan de verschillen.

Anja Haga
Fractievoorzitter Statenfractie ChristenUnie Fryslân

Meer informatie over de kerkentour vindt u hier

Archief > 2014