Vragen van CU over mogelijk oneerlijke concurrentie museumwerf

scheepswerfdinsdag 29 juli 2014 10:41

De Statenfractie van de ChristenUnie in Fryslân wil weten of er mogelijk sprake is van oneerlijke concurrentie door een overheidssubsidie voor de realisatie van een historische scheepswerf in Makkum. De historische werf heeft een museumfunctie, maar zal daarnaast dienst doen als reparatiewerf. Dat werk kan ook op een traditionele werf worden uitgevoerd. Het Rijk, de gemeente Súdwest Fryslân en de Provincie Fryslân geven samen € 1,4 miljoen subsidie voor de historische scheepswerf in Makkum.

Eigenaren van traditionele scheepswerven in Súdwest Fryslân toonden onlangs hun verbolgenheid over de subsidie voor de museumwerf. Zij betichten de subsidiegevers ervan te zorgen voor oneerlijke concurrentie, omdat de werf ook werk uitvoert dat op commerciële werven kan worden uitgevoerd.

Hoeveel de Provincie Fryslân precies bijdraagt aan de museumwerf is niet bekend. De ChristenUnie wil daar graag helderheid over. Verder vraagt de fractie waarom ervoor wordt gekozen reparatiewerk uit te voeren op de museumwerf.

In reactie op de vragen zegt GS dat er beslist geen sprake zal zijn van concurrentie met andere werven. Het gaat om een museale Botterwerf die beschouwd kan worden als een verkleinde versie van de Bataviawerf.

TitelBestandsgrootteMIME-type
1407-24 SV Museumwerf Makkum (4)469,4 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
antwoordbrief aan CU over subsidie aan museumwerf 20140902121,0 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2014