ChristenUnie maakt zich zorgen over bereikbaarheid van Fryslân in 2012

DSCN1723donderdag 09 juni 2011 13:58

ChristenUnie Fryslân maakt zich zorgen over de bereikbaarheid van Fryslân bij de wekenlange sluiting van station Zwolle in de zomer van 2012. Fractievoorzitter Anja Haga heeft hierover vragen gesteld aan gedeputeerde Kramer.

‘Sluiting van station Zwolle zorgt ervoor dat het erg onaantrekkelijk wordt om van en naar Fryslân te reizen met het openbaar vervoer. Het sluiten van het station leidt tot meer dan een uur extra reistijd. Dit heeft gevolgen voor mensen die afhankelijk zijn van de trein voor hun werk of studie, en er zullen minder toeristen naar Fryslân komen.’

De ChristenUnie wil dat Fryslân goed bereikbaar blijft met het openbaar vervoer. ‘Sluiting van station Zwolle in de zomer is een ramp voor de recreatieondernemers in Fryslân en de Waddeneilanden’. Het Statenlid wil dat gedeputeerde Kramer zich hard maakt voor een goede bereikbaarheid van Fryslân gedurende de sluiting. ‘Hoe wordt er bijvoorbeeld voor gezorgd dat reizigers in deze periode hun fiets mee kunnen nemen in het openbaar vervoer van en naar Fryslân?’

Schriftelijke vragen:

1. Bent u ervan op de hoogte dat Station Zwolle vier weken lang gesloten zal zijn in 2012?
  2. Klopt het dat het gedurende deze vier weken onmogelijk is om volledig met de trein van en naar Fryslân te reizen?
  3. Kunt u aangeven wat uw rol is bij de besluitvorming rond ‘Sluiting Station Zwolle’?
  4. Deelt u de mening dat een toename van de reistijd van en naar Fryslân via Zwolle van één uur of meer gedurende 4 weken onacceptabel is?
  5. Deelt u de mening dat sluiting van Station Zwolle zal leiden tot afname van het aantal toeristen naar Fryslân en de Waddeneilanden?
  6. Heeft u onderzocht welke mogelijkheden er zijn om gedurende de sluiting van Station Zwolle toch treinen te kunnen laten rijden op spoor Zwolle-Leeuwarden?
  7. Welke maatregelen neemt u om het de reizigers van en naar Fryslân zo aantrekkelijk mogelijk te maken om te blijven reizen met het Openbaar Vervoer?
  8. Hoe zorgt u ervoor dat reizigers in deze periode hun fiets mee kunnen nemen in het openbaar vervoer van en naar Fryslân?